Eastcoast, part 4

16 december 2018 - Brisbane, Australië

3.5 maand reizen, als dat nou geen vakantie is. Op en top genieten, mooie dingen zien en bijkomen van wat er allemaal het afgelopen jaar is gebeurt.... Op en top genieten klopt, mooie dingen zien ook, maar bijkomen zit er niet in. Eerlijk is eerlijk, hier heb ik me toch een klein beetje in vergist, het is af en toe best pittig. 3 nachten hier, 1 dag daar, een tour, hostels boeken en de bus reserveren. Het normale leven van een backpacker. En dat breekt je op gegeven moment een keer op, mijn breekpunt kwam dan ook deze week, wat begon met een lichte verkoudheid werd langzaam in de week erger, hoofdpijn en een stijve nek kwamen op de hoek kijken, buikkrampen, af en toe opeens veel zweten, een wandeling al teveel vinden vanwege snel zere en verzuurde benen en als kers op de taart een koortslip. Yes! Moet zeggen dat het nu een paar dagen later er niet slechter op geworden is, heb Vitamines gekocht, veel fruit en verse groenten gehaald en had gelukkig zelf crème bij me voor koortslippen. Maar goed is er dan ook nog wat anders te schrijven dan een iet wat uit de hand gelopen verkoudheid... jazeker! Want he ik kan niet stil zitten!

Maandag arriveerde ik in Noosa een klein plaatsje met veel natuur, goed voor mooie wandelingen en voor de surfers een goede spot vanwege mooie golven. Heb ik niet gedaan, ik ben de dag na aankomst met twee Nederlandse meiden die ik op Fraser Island had leren kennen gaan wandelen met een kleine hoop om onderweg koala’s tegen te komen, helaas niet gevonden. Halverwege de wandeling was er een poel tussen de rotsen, genaamd de Fairy pool, nu wisten we dat er geen bordje stond hoe daar te komen en achteraf begrepen we ook waarom. De route er naartoe was klauterend over de rotsen, eenmaal daar brandde je, je voeten aan de rotsen en toen we eenmaal in het water lagen, kwam net op dat moment twee grote golven binnen spoelen, waardoor we bijna tegen de rotsen gesmeten werden, oops. Daarna er maar snel uit gegaan, voordat het echt mis zou gaan. De dag erna stond de Eumundi Market op de planning, niet een hele grote markt, maar wel de grootste in zijn soort in Australië. Op deze markt staan alleen verkopers die hun eigen handgemaakte producten verkopen, van sieraden, kleding, houten strikken voor mannen tot huisdecoratie. Verder staan er hier en daar artiesten op te treden met eigen muziek, erg leuk om rond te wandelen en tot mijn grote verassing, stond er zelfs een poffertjeskraam! En daar kon ik natuurlijk niet aan voorbij lopen. In de middag nog een kleine wandeling gemaakt en wat ik toen nog niet doorhad was dat ik daar toch al enigszins ziek begon te worden, de wandeling omhoog voelde als een zware beproeving, liep ik de week ervoor nog met weinig problemen omhoog, had ik er nu toch echt moeite mee. Na de wandeling in de avond dan ook vroeg naar bed gegaan.

De volgende ochtend, tas ingepakt en voor de laatste keer in de Greyhound bus gestapt, op naar Brisbane, mijn eindpunt van 4 weken zelf plannen. Onderweg voelde ik me al niet heel prettig, maar na paar paracetamol ging het toch een stuk beter en aangezien ik nog niet in mijn kamer kon en de weerberichten voor de komende dagen niet heel goed was besloten om een wandeling door de stad te maken, op de South bank kwam ik iemand tegen die ik eerder mijn reis ook ontmoet had, samen zijn we verder gelopen naar de Botanical Garden, een hele belevenis aangezien we daar tijdens het maken van een foto uitgescholden werden voor sadisten omdat we schijnbaar voor het uitzicht stonden van een vrouw die op een bankje zat, oops. Tsja is ook niet netjes van ons natuurlijk om 1 minuut haar uitzicht te belemmeren. Toen we volgens haar niet snel genoeg reageerden, begon ze te dreigen om de politie te bellen, fine by me, doe maar. Was schijnbaar niet het antwoord waarop ze gehoopt had. Uiteindelijk toen we weg gingen heeft ze nog een prachtige foto van onze ruggen genomen om aan de politie te laten zien... wacht nog steeds op de politie om mij te arresteren. Na dit avontuur hadden we wel genoeg gewandeld en wilden we de ferry over de rivier terug richting het hostel nemen. Helaas stapten we in de verkeerde en hebben we de volledige ferry route bekeken, nou ja hebben we in ieder geval veel van Brisbane vanaf het water gezien. In de avond nog naar een park in de buurt geweest die volledig in het licht stond, het was een sprookje om daar doorheen te lopen. Helaas was het niet mijn beste dag want ik liet mijn telefoon liggen nadat ik een foto met mijn camera had gemaakt en ja hoor, weg. Lichtelijk in paniek begon ik mijn weg terug langs alle punten te zoeken waar ik was geweest in de 3 minuten ervoor, maar nee hoor geen telefoon. Paniek nam nu toch wel serieus een beetje toe, mijn complete leven staat zo ongeveer in die telefoon en wat ben je eigenlijk afhankelijk van dat stomme ding! Gelukkig had ik een security zien lopen en zag ik hem even later staan, op een klein drafje ging ik naar hem toe, vroeg of hij een telefoon had gevonden en de lucky basterd die ik was had hij mijn telefoon inderdaad gevonden! Wat ben je dan opgelucht!!! De volgende dag had ik mijzelf voorgenomen rustig aan te doen en niet teveel te gaan wandelen, het zou toch regenen. Maar nee, het was droog! En aangezien ik iemand tijdens mijn Outback tour had leren kennen die in tijdelijk in Brisbane woont, daar mee afgesproken om bij te kletsen. Terugweg door het centrum gewandeld, waardoor ik toch weer meer had gedaan dan de bedoeling was, want dat is toch best wel een stukje lopen. En ja ook zaterdag was het overdag droog, de voorspellingen hier zijn dus al even slecht als die in Nederland, maar goed veel wist ik niet meer te verzinnen hier in Brisbane dus na een gratis kijkje in de klokkentoren van City hall maar weer terug naar het hostel gelopen. In de avond richting de kerstmarkt gegaan met de ‘Fries om utens’ die toevallig in dit weekend in Brisbane arriveerde. En ja hoor daar begon het te regenen, we hebben niet veel meer van de kerstmarkt gezien, maar wel een gezellige avond gehad. Verwacht of niet, maar ja hoor de laatste dag in Brisbane regende het, ik had naar een museum kunnen gaan om nog wat te kunnen doen. Maar besloot om dan nu toch echt maar eens een goede rustdag te nemen, de laatste, want komende week staat in teken van surfen, iedere dag surfen.

Liefs Marije

1. Anne Rixt Kuhlman:
    16 december 2018
    Aaawh neee! Beterschap vriend! Even rustig aan doen en dan lekker surfen komende week! 😘😘😘
  2. Tjeerd:
    16 december 2018
    Alweer prachtig verhaal ( behalve niet fit zijn ) en mooie foto s ! Groetjes !!