Hello Sydney! Goodbye Australia...

3 januari 2019 - Sydney, Australië

2 maanden door een land reizen lijkt lang, maar zodra je er eenmaal aan begint is het zomaar voorbij! Want dat is het, mijn reis door Australië is voorbij. Afgelopen 2 maanden zullen altijd bij mij blijven, zoveel leuke en lieve mensen ontmoet en zoveel mooie dingen gezien. Litchfieldpark met de mooie watervallen waar je bij kon zwemmen en de jumping crocodile tour niet te vergeten waar ik voor het eerst wilde zoutwater krokodillen heb gezien. De tour door de outback die mij naar ’The red centre’ bracht waar ik Uluru heb gezien, het icoon van Australië. En prachtige wandelingen door valey of the winds en de Kings Canyon heb gemaakt. Snorkelen bij het Great barrier reef, knuffelen met koala’s,  raften op de Tuly river, Zeilen bij The Whitsundays, geweldige tour over Fraser Island, leren surfen en daarbij ook nog dolfijnen gezien. En ja voordat je het dan weet ariveer je midden in de nacht in Sydney en weet je dat het einde van de mooie reis door Australië is aangebroken.

Sydney was voor mij ook een rustpunt, bijkomen van de reis en opladen voor de volgende. Actieve dagen afwisselen met rustdagen, maar zelfs als je denkt wat moet ik nou 10 dagen in 1 stad, zijn ze voorbij voor je het in de gaten hebt en heb ik zelfs wat moeten overslaan. Wat ik wel gedaan heb, is een expedition van Star Wars bezichtigen, nou ben ik daar niet zo’n grote fan van maar degene met wie ik daar was wel en eerlijk is eerlijk, vond het best leuk. De volgende dag was het kerst en die heb ik traditioneel gevierd met heel veel anderen op Bondi Beach, inclusief kerstmuts. Een echt kerstgevoel had ik niet, maar bijzonder was het wel. De dagen erop heb ik de stad bezichtigd, ben ik naar de Bleu Mountains gegaan. Op de veerboot naar Manly Beach geweest (bijna de verkeerde veerboot gepakt) en de Royal Botanical garden bezichtigd om vervolgens met een aantal Nederlanders op zoek te gaan naar een goede plek in het Mrs. macquarie's chair park voor oudjaardag en dat moest natuurlijk een plek zijn met uitzicht op zowel de Harbour Bridge als op het Opera house. Die plekken hadden we gevonden maar het besef was er ook direct dat die 14.000 andere mensen daar ook wilden staan, wat betekende dat er werd besloten tussen 4 en 5 uur s’ochtends in de rij te gaan staan/zitten voor de beste plek in het park. Zo gezegd, zo gedaan, daar zit je dan in het donker, in de rij op de laatste dag van het jaar voor een park om s’avonds 10 minuten naar een vuurwerkshow te kijken. Maar wat was het gezellig! Direct in de rij vormde er al een leuke, gezellige club. 5 uur wachten vloog voorbij en voor we het wisten waren we door de beveiliging en konden we een plek gaan zoeken en mede doordat er al iemand voor ons uit was hadden we een super plek. De hele dag hebben we hier gezeten met prachtig weer en af en toe bewolking. Die bewolking werd echter wat erger aan het einde van de dag en helaas voor ons, veranderde dat ik stevige onweersbuien. Sta je dan in een park met weinig beschutting, zelfs een regenjas kon mij niet droog houden, het regende zo hard dat het er dwars doorheen ging. Iedereen was dan ook doorweekt! Maar dat mocht de pret niet drukken. Na een imponerende vuurwerkshow voor de kinderen om 21.00 was het om 24.00 toch echt zover, 2019 was aangebroken en de show die begon. En wat voor een, niet in woorden te beschrijven, het was voor mij de mooiste die ik ooit gezien heb. Overal waar je keek was er vuurwerk, het was het wachten meer dan waard. Op 1 januari stond als afsluiter van oud & nieuw de traditionele Nederlandse nieuwjaarsduik op de planning, op Bondi beach verzamelde zich zo’n 1000 Nederlanders met allemaal een Unox muts op, om 16.00 het water in te rennen. Wat een feest en wat een bekijks! Een van mijn hoogtepunten toch wel van deze reis! De dag werd gezellig afgesloten met een afterparty in de Side bar onder het hostel waar ik verbleef, helaas kwam voor mij daar de man met de hamer, ik kon mijn ogen na 2 dagen weinig slaap niet meer open houden en heb een heel gezellig feestje vroegtijdig verlaten. Volgende keer beter. Maar daarbij kwam ook direct bijna een einde aan mijn Australië avontuur, de laatste volledige dag, een dag die ik relaxt heb doorgebracht, lekker rustig aan in de ochtend, s’middags de Chinese garden bezocht en een bezoekje aan de kapper (jaja een Nederlandse kapster, die bij haar thuis een beetje bijklust) en s’avonds met vrienden die ik hier in Sydney heb leren kennen uit eten geweest. Een goed einde van een waanzinnige reis! Een reis die ik nu verder zal voortzetten in Nieuw Zeeland, in 6 weken tijd zal ik zowel het noorder eiland als het zuider eiland bezoeken. Maar dit keer niet alleen, dit keer samen met Jolke die op 1 januari overgevlogen is naar Auckland. Samen gaan we een nieuw avontuur aan, een avontuur waar ik enorm naar uitkijk.

Ik wens iedereen vanaf de andere kant van de wereld een super, gezond en liefdevol 2019 toe, en tot snel!

Liefs Marije

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Anne Rixt Kuhlman:
    3 januari 2019
    ❤️❤️❤️❤️ Happy New year vriend! Leuk om te lezen weer!
  2. Albertien:
    3 januari 2019
    Gelukkig nieuwjaar en blijf genieten!!
  3. Tienes:
    In protte wille mei Jolke yn Nij-Seelân
  4. Coby:
    3 januari 2019
    Wat geweldig Marije, gelukkig nieuwjaar en een geweldige super trip samen met Jolke!
  5. Arnaud:
    Folle lok en seine foar 2019 , en meitsje der noch in moaie reis fan tegearre
  6. Marloes van der Horst:
    3 januari 2019
    Beste wensen voor het nieuwe jaar marije 😘 en een fijne reis samen
  7. Jantsje:
    Lokkich 2019!
  10. Aagje Vollema:
    4 januari 2019
    Lokkig Nijjier Marije en Jolke !!! 😘
    Op nei in nij aventoer !
  11. Ruurd en Henny:
    5 januari 2019
    Folle lok en seine foar jim beiden.
    wij winskje dy en Jolke in hiele mooie tiid yn Nij Seelân.
  12. Ruurd en Henny:
    6 januari 2019
    Ha alle ferslachen lêzen. Wat hast sto in soad sjoen, belibbe en geniete. Dyn dream om dit te dwaan komt dus no echt ût. En no yn Nij Seelân tegearre mei Jolke. Bliid dat jim no tegearre binne. Fyn it in hiele ûndernimming. Genietsje folop en oant it nije ferslach.
    Tante Henny