Goodbye Nort Island

20 januari 2019 - Wellington, Nieuw-Zeeland

Na een ochtend wandeling in het park van Rotorua, was het tijd om deze stad achter ons te laten en een dag en nacht ons binnen de Maori cultuur te mengen. We reden een korte trip naar Lake Aniwhenua, waar halverwege een Maori gids in de bus stapte en ons mee nam naar goed verborgen rotstekeningen en daar uitleg over gaf. Daarna vertelde hij nog wat over de omgeving voor we bij het kamp aankwamen, hier hadden we mazzel en kregen we het voor elkaar alleen in een kamer te komen, misschien ook doordat we maar met een kleine groep waren. Na we ons gesetteld hadden, kregen we te zien met uitleg erbij hoe een Hangi werd gemaakt, dit is een manier van eten koken op hete kolen in de grond, wat afgedekt wordt met natte doeken en modder, waar het 3 uren lang kan garen. In de tussentijd hebben we een spel gespeeld en heb ik een armbandje en ring geweven met flex. Flex is een stevig blad van de Harakeke plant, waar ze vele dingen van weven. Na 3 uren was onze maaltijd dan klaar en onder de kleden vandaan gehaald, het was heerlijk van smaak en het vlees was super mals. De volgende ochtend zijn we weer optijd doorgereden, helaas was het weer flink veranderd, het regende en de temperatuur was flink gedaald naar 13 graden, helaas had ik geen jas en moest ik het doen met een vest en regenjasje (die in mijn backpack zat en ik dus niet bij kon komen) heb het dus flink koud gehad die dag. Maar de regen hield ons niet tegen en vol goede moed en met paraplu gingen we een wandeling aan, langs de Huka falls, die we dus schijnbaar gemist hadden aangezien wij hem aanzagen als een stroomversnelling, oops. Wandeling werd aan het einde wel beloond met een duik in een hot spring onderweg. Heerlijk met het koude weer in de regen in zo’n warme poel liggen, kan niet beter. Helaas daarna wel weer verkleumd omdat we moesten wachten op de bus en mijn kleding nat was. Nadat de bus eindelijk aangekomen was, doorgereden naar ons eindpunt van de dag. Bleu duck station, een boerderij met 9000 hectare bergachtige grond, met weet ik hoeveel schapen, heel veel koeien, nog meer bijen voor de honingproductie, veel wilde geiten wat daar nogal een plaag schijnt te zijn, gekke blauwe vogels en blue ducks, al moest je om die te spotten wel een beetje geluk hebben. We waren hier volledig van de wereld, midden in bergen zonder bereik. Lekker rustig. We hebben in de ochtend een mooie wandeling gemaakt naar een waterval wat op het erf lag, was wel 1,5 uur lopen heen en weer 1,5 uur terug over steentjes en door de modder, aangezien het nog steeds met regelmaat regende. Maar het was het waard, we waren er helemaal alleen en genoten enrom van de rust van die plaats. In middag kregen we nog meer rust, we hadden namelijk een kayaktour geboekt en bleken de enigste te zijn. Met een beetje uitleg werden we alleen weggestuurd voor een tocht van 11 km. Wat hebben we hiervan genoten en de mazzelaars die we waren hebben zelfs nog bleu ducks gespot, helaas hadden we geen camera mee, dus deze tocht hebben we in ons herinnering opgeslagen. Maar voor degene die willen weten hoe een blue duck eruitziet, het is een normale eend met een blauwe snavel. S’avonds kregen we te horen dat het weer de dag erop niet veel beter zou worden en dus de Tongariro alpine crossing geannuleerd was. Er stond teveel wind boven op de vulkaan om er veilig te kunnen lopen. Jammer want schijnt een erg mooie wandeltocht te zijn. Als vervanging hebben we een mooie 2 uur durende wandeltocht gemaakt naar de Taranaki Falls door prachtige vulkaan gebied, het was een goede vervanging. De nacht verbleven we in een spookachtig dorpje, het was er licht gezegd nogal uitgestorven en het hostel was ook niet al te best. Blij waren we ook dat we de volgende ochtend redelijk vroeg vertrokken naar Wellington, met nog een leuke stop in Foxton, waar een Nederlandse molen was gebouwd en een paar Nederlandse producten werden verkocht. Erg grappig, om een stukje eigen land zo terug te zien. In Wellington aangekomen, heb ik een jas gekocht voor de rest van de reis (wil het niet nog eens koud hebben) en hebben we nog een leuke wandeling gemaakt door de stad met als afsluiter een potje Bowlen. Over de uitslag zullen we het maar niet hebben.

Dit was meteen ook het laatste tot zover op het Noordereiland, we laten die mooie stuk van Nieuw Zeeland voorlopig even achter ons om doormiddel van de Ferry naar het Zuidereiland te gaan. Op naar nieuwe belevenissen en die gaan er zeker komen!

Liefs Jolke en Marije

1. Anne Rixt Kuhlman:
    20 januari 2019
    Wat een prachtige foto's! Ziet er super uit! En leuk geschreven weer vriend! ❤️ Have fun op heb zuidereiland!
  2. Marloes van der Horst:
    Prachtig, lekker genieten daar 😘
  3. Tienes:
    20 januari 2019
    Moaie foto's spitich fân it reinwetter.
  4. Tjeerd:
    Prachtig! !
  5. Jantsje:
    Ja leuk!!!
  6. Arnaud:
    20 januari 2019
    Wêr in moai ferslag, genietsje der noch mar lekker fan.
  7. Anke en sikke:
    20 januari 2019
    weer en leuk verhaal en mooie foto's
  8. Gerie:
    20 januari 2019
    Cool!!! Zeg je m'n zusje even gedag😊 have fun!!!
  9. Jacob en Harmen:
    21 januari 2019
    Wij folgje jimme mei grutte interesse,
    genietsje der nog mar fan
    foar letter in mooie libbenservaring.