Reunited in New Zealand

12 januari 2019 - Rotorua, Nieuw-Zeeland

En toen was het zover, om 17.00 plaatselijke tijd landde ik op 3 januari in Auckland. Na een uur in de rij gestaan te hebben voor de Douane, zag ik na 2 maanden eindelijk Jolke weer. Vreemd, daar stond die dan, niet via een schermpje van de telefoon maar in levende lijve. En dat was gek genoeg heel even wennen. Helemaal blij maar toch een beetje onwennig stonden we daar dan op het vliegveld een ‘hoi’ kwam eruit, gevolgd door een onwennige zoen. ’hoe is het?’ ‘ja goed’, ‘hoe is het met jou?’ ‘ja, ook goed’. Nou ja het was in ieder geval de eerste dag even zoeken naar het vertrouwde. Maar dat kwam binnen een dag weer terug, we hebben het weer gevonden. Voor we met Stray zouden vertrekken hadden we nog een dag samen in Auckland, we zijn wat door het centrum geslenterd, ja wat moet je er ook anders. Auckland is namelijk niet de meest leuke en mooie stad om even een stedentripje van te maken, de keren dat we hier weer terug zullen keren zal dan ook alleen maar zijn om te slapen en weer terug naar Nederland te vliegen. De dag erna was het dan zover de start van onze reis door Nieuw Zeeland met de Straybus, helaas was deze start iets anders dan vooraf gedacht, mijn maag besloot namelijk in die nacht voor vertrek zich even via de verkeerde kant te ledigen. Enorm misselijk en zwak zat ik s’ochtends dan ook in de bus. Een reisgenootje bood een reistabletje aan om erger te voorkomen, het had effect maar ook een neveneffect en dat was dat ik mijn ogen niet meer open kon houden en de volledige reis zo ongeveer slapend op de schouder van Jolke heb doorgebracht, volgens hem was ik nog nooit zo rustig geweest overdag. Eenmaal aangekomen in Paihia, waar onze eerste stop was, direct naar het hostel gelopen waar we gelukkig meteen in de kamer konden. Heb ook eerst nog een paar uur geslapen voordat we Paihia konden verkennen. Paihia is een klein plaatsje ten noorden van Auckland met prachtige stranden en kleine eilandjes voor de kust. Die avond zijn we vroeg gaan slapen want de dag erop stond een tour naar Cape Reinga op de planning. Cape Reinga is het noordelijkste puntje van Nieuw Zeeland waar je de Tasman sea en de Pacific Ocean elkaar tegenkomen, geweldig om te zien hoe de golven in elkaar opgaan. Op de terugreis zijn we nog aan het Sandboarden geweest en een klein stukje over de 90 mile Beach gereden. Het was een geweldige dag, mede doordat ik mij weer een stuk beter voelde dan de dag ervoor. De laatste dag in Paihia hebben we afgesloten met een ontbijtje op het strand en een verfrissende duik in het water om vervolgens weer terug te keren voor 1 nacht in Auckland en op de terugweg kwam ik erachter dat de route naar Paihia toch wel erg mooi was, gelukkig maar voor mij dat we er twee keer langs reden. De volgende bestemming die op de planning stond was Hahei, Hahei is een kustplaatsje ten oosten van Auckland, waar vooral zomerverblijven zijn. Wederom hadden we een prachtige rit ernaartoe, wat hebben we genoten onderweg van de prachtige natuur en vergezichten. Eenmaal aangekomen de taxi gepakt naar ons appartement, alhoewel het geen appartement bleek te zijn maar een echt huisje boven op een heuvel met uitzicht op Hahei! Zelfs de taxichauffeur wist niet van deze accomendatie af en besloot direct om onze backpacks naar binnen te dragen zodat hij heel even binnen kon kijken en van het uitzicht kon genieten. Weet niet wie er enthousiaster was over ons verblijf, wij of de taxichauffeur. Eenmaal gesetteld hebben we een wandeling gemaakt naar Cathedral cove, een prachtig strand omringd door rotsen. Met als highlight een rotsboog waar je doorheen kon om op het volgende prachtige strand uit te komen. Na een nacht met de gordijnen open geslapen te hebben, want ja zo’n uitzicht sluit je niet af en helemaal niet als juist daar de zon opkomt, zijn we in de middag naar Hot water Beach gegaan. Dit is een strand waar je, je eigen jacuzzi kunt graven. Als je op de juiste plek graaft stuit je op een warmwater bron, heet water eigenlijk want het is 60 graden, dus een kuil iets verder van het heetste punt maar wel met een bron eronder is de beste plek, maar die moet je dan Eerst wel even zien te vinden. Hiermee sloten we ook onze tijd af in Hahei, op naar het binnenland, volgende stop Rotorua ligt in een gebied met geothermische activiteit midden in een van oorsprong vulkanische omgeving. En dit zie en ruik je op een aantal plaatsen dan ook erg goed. Je ziet ziet het vooral omdat er hier en daar stoom uit de grond komt, maar je ruikt vooral op bepaalde punten de heerlijke lucht van zwavel, oftewel rotte eieren. Jak. Maar die geur is niet overal en continu aanwezig, dus het was hier prima vertoeven. De dag na aankomst zijn we naar Waitomo gegaan waar verschillend grotten zijn. De meest bijzondere was wel de grot met Glowworms, kleine larven die in het donker licht geven, net een sprookje. In de grot die volgde waren dan wel niet de glowwormen, maar was wel erg mooi om te zien door stalagmieten en de stalactieten. S’middags stond iets heel anders op de planning, namelijk Hobbiton. De filmset van Lord of the rings en The Hobbit. Echt super leuk om de kleine huisjes en het verhaal achter deze films te zien en te horen. Wij hebben ons deze dag in ieder geval goed vermaakt. Maar aangezien we in het geothermische gebied van Niew zeeland bevinden hebben we de dag erop een uitje naar Waimango valley gemaakt. Een mooie route door achterblijfselen van ontploffingen van vulkanen in de afgelopen honderden jaren.  Mooie meren en warm/heet water bronnen. Een goede manier om onze tijd in deze omgeving af te sluiten.

Liefs Jolke & Marije

1. Sita:
    12 januari 2019
    Wat weer mooi om het mee te beleven , je mag blijven schrijven hoor . De foto's zijn prachtig, passen bij het verhaal, je ziet het passen in het verhaal, prachtig prachtig .
  2. Jacolina:
    12 januari 2019
    Leuk verhaal weer en Wauw wat mooi zeg! Die foto's! Heel veel plezier nog samen!!
  3. Tjeerd:
    12 januari 2019
    Bedankt voor het mooie verslag .
    Dat jullie een fijne tijd mogen hebben , groeten van de Ooste
  4. Arnaud:
    12 januari 2019
    Wêr in moai ferslach, en prachtiche foto's der by.
  5. Tjeerd:
    12 januari 2019
    Prachtig om te lezen wat jullie allemaal (weer) beleven. En ook prachtige foto's. Genieten maar. Groetjes Marika.
  6. Yvonne:
    12 januari 2019
    Wauw wat een mooi land, leuk om zo je reus mee te beleven. Heel veel plezier nog!!
  7. Tienes:
    12 januari 2019
    Moai dêr… mar ieuw glow in the dark larven en rotte aaien…
  8. Jantsje:
    12 januari 2019
    Nice en mochten wenoait mei syn allen yn in huske moatte, dan regelt Jolke t ok????
  9. Welmoed vollema:
    Moai!!!
  10. Anne Rixt Kuhlman:
    13 januari 2019
    Superleuk weer om te lezen! Mooie belevenissen vriend! 💝Xxxx
  11. Jacob en Harmen:
    13 januari 2019
    Jim hawwe it der goed nei' t sin, dat is wol te sjen.
    Wat moai om yn dat warme wetter yn'e natoer om te badderjen.
    Noch in soad wille tegearre.
  12. Ruurd en Henny:
    14 januari 2019
    Geweldich ferhaal wer Marije. Wat leuk om it sa mei te belibjen. Je soene der sûver sin oan krije. De foto's binne ek wer prachtich. Genietsje derfan en oant it folgjende ferslach.